Kommunikáció siket személlyel, jelnyelvi tolmács segítségével II.
Beszélje meg előre a tarifát és az esetlegesen felmerülő különleges igényeket a jelnyelvi tolmáccsal. Ezeket a tarifákat nem a siket személlyel kell megtárgyalni, amennyiben nem a siket személy fizet!
Úgy kezelje a jelnyelvi tolmácsot, mint egy hivatásos szakértőt. Udvarias dolog és szükségszerű bemutatni a jelnyelvi tolmácsot a csoportnak és elmagyarázni, hogy ő miért van jelen, amennyiben szélesebb körű megbeszélés van. Legyen tekintettel a jelnyelvi tolmács sajátos igényeire, mint pl. egy pohár víz, egyenes hátú szék.
Ha egy megbeszélés egy óránál hosszabb ideig tart, két jelnyelvi tolmács legyen jelen, akik negyedóránként váltják egymást.
Iktasson be szüneteket az ülés folyamatába. A siket személynek fárasztó hosszú időn át követni egy jelnyelvi vagy orális tolmácsot. így tolmács számára is biztosítja a szükséges pihenési időt. Gondoskodjon a tolmács jó megvilágításáról.
Közvetlenül a siket személyhez fordulva beszéljen, ha jelnyelvi tolmácsot alkalmaz a kommunikáció során. A jelnyelvi tolmács nem része a beszélgetésnek és nem szabad hangot adnia személyes véleményének, vagy belépnie a beszélgetésbe.
Adjon időt a jelnyelvi tolmácsnak, hogy az adott szakaszt befejezze, és így a siket személy kérdéseket tehessen fel, vagy hozzászóljon a beszélgetéshez.
Egy időben csak egy személyt engedjen beszélni csoportbeszélgetések alkalmával. A jelnyelvi tolmácsnak nehéz egy időben számos ember beszédét követni.
Világosan és normálhangon beszéljen, amikor jelnyelvi tolmácsot alkalmaz. Ügyeljen a beszédtempóra.
Mint végső udvariassági gesztus, köszönje meg a jelnyelvi tolmácsnak a közreműködést. Tisztázza a siket személlyel, hogy elégedett volt-e a jelnyelvi tolmács munkájával. Bármilyen felmerülő gondról, illetve félreértésről értesítse a jelnyelvi tolmácsot közvetítő Tolmácsszolgálati Irodát. Ha elégedett, figyelmesség erről a Tolmácsszolgálati Irodát is tájékoztatni.