Skip navigation

Gyakorlati tanácsok II.

Könnyebbé tehetjük egy autista személy számára a részvételt továbbá, ha:

  • Kommunikációnkat egyértelművé tesszük és csak a legfontosabb és leglényegesebb információkat közöljük.
  • Kerüljük a kétértelmű, ironikus, könnyen félreérthető, pontatlan kifejezéseket (pl. nemsokára, „megszakadok a munkában”, „gondolja végig”).
  • Elkerüljük a nyitott kérdéseket és minél egyértelműbb választási lehetőségeket ajánlunk fel.
  • kliens nevét mondva tesszük egyértelművé, hogy őt szeretnénk megszólítani.
  • Egyszerre egy kérdést teszünk fel vagy egy kérést közvetítünk.
  • Egyértelműen jelezzük, hogy mikor mi fog történni (pl. „Először alá kell írni a szerződést, utána megkapja az igazolást.”) és mikor van vége egy lépésnek.
  • Mindig azt jelezzük számára, hogy mit kell tennie és nem azt, hogy mit nem.
  • Nem sürgetjük és megfelelő időt biztosítunk egy-egy tevékenység számára.
  • Nem „minősítjük”, nem teszünk megjegyzést szokatlan viselkedésükre, a viselkedés „üzenet”, ha nem is tudjuk mindig megfejteni, legyünk elfogadóak és türelmesek.
  • „Védelmet biztosítunk” számukra a környezettel szemben.
  • Szükség esetén (pl. nagyfokú nyugtalanság) elvonulási lehetőséget biztosítunk a számukra (pl. egy üres szoba), vagy ha lehetőség van erre, alkalmazkodunk egyéni igényeikhez.
  • Lehetőség szerint olyan térben találkozunk velük, ahol a legkevesebb a zavaró inger.