Skip navigation

Kommunikáció siket személlyel, jelnyelvi tolmács segítségével II.

  • Beszélje meg előre a tarifát és az esetlegesen felmerülő különleges igényeket a jelnyelvi tolmáccsal. Ezeket a tarifákat nem a siket személlyel kell megtárgyalni, amennyiben nem a siket személy fizet!
  • Úgy kezelje a jelnyelvi tolmácsot, mint egy hivatásos szakértőt. Udvarias dolog és szükségszerű bemutatni a jelnyelvi tolmácsot a csoportnak és elmagyarázni, hogy ő miért van jelen, amennyiben szélesebb körű megbeszélés van. Legyen tekintettel a jelnyelvi tolmács sajátos igényeire, mint pl. egy pohár víz, egyenes hátú szék.
  • Ha egy megbeszélés egy óránál hosszabb ideig tart, két jelnyelvi tolmács legyen jelen, akik negyedóránként váltják egymást.
  • Iktasson be szüneteket az ülés folyamatába. A siket személynek fárasztó hosszú időn át követni egy jelnyelvi vagy orális tolmácsot. így tolmács számára is biztosítja a szükséges pihenési időt. Gondoskodjon a tolmács jó megvilágításáról.
  • Közvetlenül a siket személyhez fordulva beszéljen, ha jelnyelvi tolmácsot alkalmaz a kommunikáció során. A jelnyelvi tolmács nem része a beszélgetésnek és nem szabad hangot adnia személyes véleményének, vagy belépnie a beszélgetésbe. 
  • Adjon időt a jelnyelvi tolmácsnak, hogy az adott szakaszt befejezze, és így a siket személy kérdéseket tehessen fel, vagy hozzászóljon a beszélgetéshez.
  • Egy időben csak egy személyt engedjen beszélni csoportbeszélgetések alkalmával. A jelnyelvi tolmácsnak nehéz egy időben számos ember beszédét követni. 
  • Világosan és normálhangon beszéljen, amikor jelnyelvi tolmácsot alkalmaz. Ügyeljen a beszédtempóra. 
  • Mint végső udvariassági gesztus, köszönje meg a jelnyelvi tolmácsnak a közreműködést. Tisztázza a siket személlyel, hogy elégedett volt-e a jelnyelvi tolmács munkájával. Bármilyen felmerülő gondról, illetve félreértésről értesítse a jelnyelvi tolmácsot közvetítő Tolmácsszolgálati Irodát. Ha elégedett, figyelmesség erről a Tolmácsszolgálati Irodát is tájékoztatni.